En kundklubb är win-win för båda parter

24 mars 2022 william eriksson
kundklubb

editorial

Hur kommer det sig att du handlar i den affär du gör? För ärligt talat, du går säkerligen mer eller mindre till samma butik för att handla. Trots att du egentligen lika gärna hade kunnat gå till en annan butik för att handla samma sak där. Visst, faktorer som priser, öppettider, utbud och inte minst närheten spelar förstås en stor roll i valet. Men kanske kan det vara så att butikens kundklubb också gör att du placerar din lojalitet hos just den butik du alltid kommer tillbaka till.

För när du väl börjar handla i en butik upptäcker du snart att det finns flera fördelar med att fortsätta handla på ett och samma ställe. Ännu fler om du blir medlem i butikens egen kundklubb. Plötsligt öppnas dörrarna för en hel rad erbjudanden som du kanske annars hade gått miste om vid händelse av att du hade spridit ut dina köp över flera olika affärer. Det känns som att butiken uppskattar dig och din lojalitet och nu fördjupar ert samarbete.

 

kundklubb

 

Fördelar med en kundklubb

Det är ju ofta det som är poängen med kundklubbar. Butiken vill åt din lojalitet, förstås. Men din lojalitet är givetvis inte gratis. Personal, öppettider och närhet kommer inte spela någon roll om det skulle finnas andra faktorer, som varor och erbjudanden, i andra butiker som lockar över din lojalitet. Det är därför en kundklubb är en win-win-situation för alla inblandade. 

Butiken kommer att tycka det är suveränt att du fortsätter att handla hos just dem. Och du kommer att tycka att det är suveränt att handla där eftersom din lojalitet tycks belönas. Till exempel genom att samla poäng på köp eller få personligt utformade rabatter och erbjudanden. Men det gäller som sagt oftast bara om du går med i deras kundklubb. Och varför skulle du inte vilja det?

Fler nyheter